شهر پارسی

بازاریابی بانکی و بازرگانی ، تاریخ ایران

شهر پارسی

بازاریابی بانکی و بازرگانی ، تاریخ ایران

چرا مدیران به سخنان زیر دستان خود گوش نمی دهند؟

 

1- سابقه طولانی نظام غیر دموکراتیک و سلسله مراتبی :

» آثار و پیامدهای نظام غیر دموکراتیک به آسانی از نهادهای مختلف جامعه از جمله نظام اداری محونمی گردد. ویژگی برجسته این نظام دسته بندی افراد به فرمانده و فرمانپذیر، رئیس و مرئوس یا والی و پیرو و وجه اشتراک این دسته بندی انتقال یک سویه اطلاعات است. در چنین نظامی اغلب مدیران خود را در جایگاه گوینده و تصمیم گیرنده و کارکنان را در جایگاه شنونده و فرمان پذیر می بینند. لذا چنانچه به اقتضای فضای جهانی و الزامات محیطی به کارکنان خویش اجازه سخن گفتن دهند، بیشتر، اصوات و کلمات آنان را می شنوند! و نه تنها قصد و اراده ای قبلی به منظور تکمیل دانش فردی (با گوش سپردن به سخنان کارکنان) وجود ندارد بلکه اساساً چنین حقی از سوی آنان برای کارکنان به رسمیت شناخته نشده است. اندیشه غالب این مدیران چنین است:

«اونا فقط باید کار خودشونو انجام بدن و به مسایل دیگه کاری نداشته باشن!».

 

2- خود شیفتگی:

» مدیران خود شیفته،خود را آگاه ترین،‌ توانمندترین و شایسته ترین،عضو سازمان برای منصب موجود می بینند واز این رو نگرش و تصمیم خود را کامل ترین می پندارند.

» باور به توانمندیهای خویش و خود احترامی خصیصه مثبتی است که به عزت نفس و تلاش در مسیر تعالی می انجامد. اما گاه مجموعه ای از عوامل وراثتی و محیطی زمینه های انحراف این ویژگی در مسیر خود شیفتگی و خود پرستی را فراهم می سازند. در این وضعیت مدیر خود را آگاه ترین،‌ توانمندترین و شایسته ترین، فرد برای منصب موجود می بینند و لذا نگرش، تفکر و تصمیم خود را کامل ترین می پندارد ( روحیه پنهانکاری،‌ ریا و تملق نیز باور یاد شده را در مدیران تقویت می نماید(

این افراد گاه با خروج از نظام سلسله مراتبی و قرار گرفتن در جایگاه عضو تیم نیز همچنان در بند این خود شیفتگی باقی می مانند. پیش فرض مدیرانی که از این دیدگاه به کارکنان خویش می نگرند چنین است

«در هر حال اونا به اندازه من اطلاعات ندارن».

 

3- بدبینی و گریز از واقعیت:

» بسیاری از اوقات مدیران،‌ فرصتی برای اظهار نظر زیردستان خود اختصاص نمی دهند زیرا بر این باورند که کارکنانشان از کار و مسئولیت گریزانند یا بی دلیل از برخی شرایط گلایه دارند. در این مواقع مدیران با خود می گویند:

«بازم می خواد از کار زیاد و رفتار همکاراش گلایه کنه، یا در خواست تسهیلات و مزایای بیشتر داره!»

 

4-  کمبود وقت:

» هنگامی که کاری را در اولویت و در زمرهٔ امور مهم قرار نمی دهیم،‌ فرصتی برای انجام آن نخواهیم داشت. بسیاری از مدیران از آن رو برای گفتگو با کارکنان خویش فرصتی ندارند که اساساً‌ گوش سپردن به سخنان کارکنان را از جمله وظایف ضروری خویش نمی دانند و چه بسا کارکرد آن را در حد یک گپ دوستانه تنزل می بخشند یا گوش دادن به سخنان کارکنان خویش را تنها در حد شنیدن یک گزارش رسمی جایز می دانند. در حالیکه گوش دادن موثر به گفته های کارکنان فرصتی است برای تحکیم ارتباطات دو طرفه، ایجاد انگیزه در کارکنان،‌ آگاهی از طرز تلقی و دانش آنان و گاه پی بردن به نیازهای آموزشی آنان، اشراف بیشتر بر مسائل حیطه مسئولیت مدیر و ....

» مدیرانی که به اهمیت گفتگوی موثر پی نبرده اند با خود چنین می اندیشند :

«باشه برای یه فرصت دیگه، حالا باید به جلسه ... برم، اگه خیلی مهمه، مطالب مورد نظر را برام بنویسید»

 

5-  ناشکیبایی در جایگاه شنونده

» شماری از مدیران که روانشناسان از آنها با عنوان تیپ شخصیتی نوع A یاد میکنند، از ویژگیهای خاصی چون انجام سریع هر کار، احساس عجله مزمن، اجبار به رقابت، گرایش شدید به کسب موفقیت ونتیجه گرایی برخوردارند. مشخصه خاص این افراد که مهارت گوش دادن اثر بخش را در آنها تضعیف می نماید، عبارتند از:

« ناشکیبایی در برابر آهنگ طبیعی رویدادها، سرعت بخشیدن به آخرین واژه های هر جمله و گرایش به تمام کردن جملات دیگر‌ان». به بیان دیگر این مدیران به طور طبیعی شنونده های خوبی نیستند.

» مدیران تیپA معمولا هنگام سخن گفتن کارکنان پیش از آنکه در پی تلاش برای درک موقعیت آنها و تامل در سخنان و فهم بهتر نیازها و انتظارات آنان باشند، به دنبال پاسخگویی هر چه سریعتر به سخنان گوینده هستند. اندیشه غالب این مدیران در هنگام سخن گفتن کارکنان چنین است:

« می دونم، می دونم ، الان بهت میگم»

 

6- انبوه مسائل و فقدان تمرکز:

» بحرانهای داخلی و بیرونی،‌ گرایش بسیار به تمرکز و پرهیز از تفویض اختیار و ... گاه چندان ذهن مدیران را اشغال و فراتر از آن تسخیر می نماید که امکان تمرکز حواس و تامل ارادی بر سایر مسائل از جمله مسائل نیروی انسانی را از آنان سلب می نماید.

» در این وضعیت مدیر اساساً قادر نیست افکار خود را از مشکلات و بحرانهای یاد شده فراغت بخشیده،‌ فعالانه به سخنان دیگران گوش سپارد.

 

7-  ناتوانی کارکنان در تبادل پیام و گفتگوی موثر:

» بسیاری از اوقات بی میلی مدیران به گوش سپردن به کارکنان ناشی از ضعف و ناتوانی کارکنان در ارایه و هدایت یک گفتگوی موثر است. بویژه در شرایطی که مدیران نیز در هدایت و فرجام خواهی گفتگو از مهارت چندانی برخوردار نمی باشند. کارکنان ضعیف در گفتگوی موثر، ممکن است ناخواسته یک یا تعدادی از خطاهای زیر را مرتکب شوند و مدیر را در وضعیت شنونده منفعل یا بیزار از ادامه گفتگو قرار دهند:

ـ انتخاب زمان یا مکان نامناسب برای گفتگو،

ـ آغاز نامناسب یا انتخاب شیوه ای نامناسب برای طرح مساله

ـ هدفمند نبودن گفتگو و شاخه به شاخه پریدن

ـ گرایش بیش از حد به طرح مسائل شخصی یا منفعت اندیشانه

ـ ناتوانی در فهم جایگاه و محدودیتهای مدیر و طرح تقاضاهای غیر معقول

ـ دور شدن از گفتگوی محترمانه، توام با اعتماد متقابل

ـ البته رفتارهای مدیر نیز خود میتواند زمینه ساز بروز خطاهای مذکور از سوی کارکنان باشد.

ـ واکنش مدیر، زمینه ساز گفتگوی موثر

ـ مدیر یکی از پروژه های شرکتی تولیدی در کشور با لحنی که بیانگر نهایت استیصال وی از برقراری ارتباطی موثر با مقام مافوق (مدیر عامل) بود می گفت:

«هر بار که می خواهم وارد دفترش شوم با خود می گویم این بار همه مسایل و مشکلات را دقیق و مستند برایش توضیح می دهم، اما به محض ورود به دفتر، با یک جمله نیشدار و مبهم که با لحنی تحقیر آمیز ادا می شود و حتی با یک نگاه، چنان نظام فکری ام را به هم می ریزد که یا بسیاری از مطالب از پیش تعیین نموده را به کلی از یاد می برم یا به شدت در ضرورت و بویژه منطقی بودن آنها تردید می کنم»

» در این موارد نباید فراموش نمود که شماری ار مدیران بویژه در سطح عالی با مفروضات نادرست وبدبینانه توام با احساس خود شیفتگی مفرط، به شگردهای خاصی متوسل می شوند که به کلی امکان گفتگوی موثر از طرفین سلب می نماید. مثلا شماری از مدیران که معمولا فاصله در ورودی اتاق میز کارشان قابل توجه است، درست در لحظه ورود زیردستان پشت میز خود می ایستند و به یک نامه یا فضای بیرون از اتاق چشم میدوزند در گوشه مقابل در ورودی قدم می زنند، به دقت به نامه های کارتابل خیره می شوند، برقراری یک تماس تلفنی را پیگیری می کنند و...ویژگی مشترک همه این رفتارها نادیده انگاشتن ارادی زیردستان از همان لحظه ورود است.

» شماری از اوقات نیز نادیده انگاشتن ورود فرد با نادیده انگاشتن حضور وی تداوم می یابد. چنان که مدیر با پاسخ های کوتاهی چون ، بله، خیر، چرا؟ شنونده سخنان زیردستان است در حالی که همچنان به امضا، نامه های کارتابل ، یا سایر فعالیت های جانبی مشغول است و فرد مقابل وی در این تردید است که آیا در پی اثبات حضور خویش باشد یا سریعتر از این مهلکه تحقیر کننده بگریزد !؟

نظرات 3 + ارسال نظر
آرش 1388/04/21 ساعت 07:29 ق.ظ

سلام دوست خوبم.
سلام دوست بلاگ اسکاییم!
همایش بزرگ بلاگ اسکاییها رو دیدی؟
کدوم همایش؟به این لینک برو:
http://www.zavyeh.com/?do=cat&category=16
شرایط تبادل لینک با سایت زاویه با روزانه 1000 بازدید کننده در روز در صفحه اول سایت اومده.توهم میتونی به جمع ما بیای.

منتظر دیدار شما و همکاری شما در سایت هستم
آرش مدیریت سایت زاویه

www.Zavyeh.com

حسین 1388/04/21 ساعت 10:22 ق.ظ

با عرض سلام و خسته نباشید
معتبرترین سیستم کسب درامد وبمسترها
طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران با مجوز رسمی به شماره ثبت 24516 تضمین شده می باشد .
همراه با جوایز ویژه و مسابقه بین کاربران عضو سیستم
برای اطلاعات بیشتر به وبسایت مراجعه کنید
متشکرم - موفق باشید
www.adstabligh.blogsky.com

نوین بنر 1388/04/21 ساعت 07:00 ب.ظ

با سلام دوست عزیز وبلاگ بسیار عالی دارید
قابل توجه تمامیه مدیران فروشگاه ها و سایت ها و وبلاگها

اگر میخواهید به صورت کاملا رایگان با صدها سایت و وبلاگ تبادل بنر و لینک کنید به صورت یکجا و یک شبه افزایش بازدید چشمگیر داشت باشید به نوین بنر بپیوندید
افزایش رنکینگ وب سایت شما در موتورهای جستجوگر و افزایش چشمگیر ترافیک و بازدید وب سایت شما ... افزایش نامحدود بازدید کنندگان وب سایت شما ... هر روز هزاران نفر نظارگار شما خواهند بود ...

... ***اگر بنر ندارید ما برایتان بنر رایگان طراحی میکنیم*** ...

شما فقط با ما تبادل بنر میکنید اما بنرتان در صدها وبلاگ و سایت نمایش داده میشه این سیستم کاملا اریگان است
نحوه کار با سیستم بدین صورت است که شما ابتدا کد بنر راندوم سیستم ما را در جای مناسبی از وب سایت خود قرار میدهید.سپس ادرس بنر و وبلاگ یا سایت خود را برای ما ارسال میکنید بعد هم بنر شما به صورت تصادفی در تمامیه وبسایت های ثبت شده در سیستم نوین بنر نشان داده خواهد شد .سیستم راندوم بنر ما در زمان کوتاه ارسال بازدید کننده های فراوانی را به سایت یا وبلاگ شما تضمین خواهد کرد با این سیستم تبادل بنر میتوانید به بهترین نحو سایت اینترنتی خود را در معرض دید تعداد زیادی بازدیدکننده قرار دهید می توانید بدون پرداخت هیچگونه هزینه اقدام به تبلیغات گسترده برای سایت یا وبلاگ خود نمایید.تاکید میکنم این سیستم کاملا رایگان می باشد اگر وب سایت500 بازدید در روز دارید هرچه سریع تر در سیستم راندوم بنر ما عضو شوید تبادل بنر با سیستم نوین بنر همانند تبادل بنر کردن با صدها وبسایت با بازدید بالا است
یک تبادل بنر عالی و منصفانه و بدون پرداخت هیچ هزینه ای!!!!!


... ***جهت نمایش تبلیغات خود در بزرگترین و معتبرترین سیستم تبلیغات اینترنتی به ادرس زیر مراجعه کنید*** ...
آدرس
http://www.novinbanner.mihnblog.com
... ***اگر بنر ندارید ما برایتان بنر رایگان طراحی میکنیم*** ...
... ***اگر میخواهید با صدا ها سایت و وبلاگ تبادل بنر کنید به ما بپیوندید*** ...
... ***نوین بنر محلی برای تجمع وبمسترهای حرفه ای هرچه سریع تر به ما بپیوندید*** ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد